Schiphol wil door de snelle passagiersgroei maatregelen nemen om de kwaliteit te waarborgen en verhoogt de havengelden. Budgetmaatschappij EasyJet is daar niet blij mee.
Om de groei van de luchthaven in goede banen te leiden – en problemen met de bagage-afhandeling zoals die zich in de piekmaand augustus voordeden te voorkomen – gaat Schiphol fors investeren.
Het gemiddelde investeringsniveau gaat de komende jaren van 400 miljoen euro naar 600 miljoen euro per jaar, zo maakte Schiphol afgelopen maand bekend.
Hierbij maakt de luchthaven ook de keuze om vanaf 2017 de havengelden te verhogen. Dit zijn de kosten voor het gebruik van de luchthaven die luchtvaartmaatschappijen betalen voor starts en landingen. Deze tarieven worden meestal doorberekend in de ticketprijzen.
Forse investeringen
Dit jaar verwacht Schiphol 63 miljoen passagiers op de luchthaven. “Door de snelle groei van het aantal passagiers bereikt Schiphol de grenzen van haar capaciteit en staat de kwaliteit onder druk”, zei topman Jos Nijhuis eind augustus bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Forse investeringen zijn dus nodig en dat betekent wat betreft Schiphol ook havengelden.
Budgetmaatschappij EasyJet is daar niet blij mee, zo liet topvrouw Carolyn McCall vrijdag weten tegenover De Telegraaf op een bijeenkomst in Londen. "Een verhoging, van tarieven of belastingen kost passagiers.”
Havengelden Schiphol
Schiphol verlaagde de havengelden de afgelopen jaren juist fors. Afgelopen jaar daalden de tarieven voor landingen en starts met 6,8 procent. De tarieven gingen per 1 april dit jaar verder omlaag, met 11,6 procent. De Amsterdamse luchthaven is daarmee veel goedkoper dan Europese concurrenten als Londen Heathrow, Frankfurt en Parijs Charles de Gaulle.
Afgelopen jaar reisde een recordaantal van 58,2 miljoen luchtvaartpassagiers via Schiphol. Dat is 6 procent meer dan in 2014. Het aantal vliegbewegingen steeg met 2,8 procent tot een kleine 451.000.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl